Friday 29 March 2013

5 Senaman Yang Baik Untuk Anda Lakukan

5 Senaman yang baik untuk anda lakukan !!!




  1. Berenang
    Berenang adalah senaman yang terbaik dan sempurna untuk tubuh manusia. Berenang melatih otot badan dan paru-paru kita dalam pelbagai cara berbanding senaman  yang tidak berkaitan dengan berenang. Rasulullah SAW juga menganjurkan kita supaya berenang kerana terdapat banyak menfaat di situ. Berenang juga dapat meningkatkan stamina serta melatih mental menjadi lebih tenang dan berfungsi lebih efektif.

  2. Overhead Squat
    Senaman ini bagus kerana ianya dapat meningkatkan kekuatan teras, fleksibiliti, dan keseimbangan pada bahu kita.

  3.  Renegade Rows
    Gunakan kettlebells ataupun dumbbells sebagai senaman anda kerana ianya melibatkan beberapa gerakan mudah. Faedahnya senaman ini dapat menstabilkan imbangan badan  serta mengawal berat badan secara efektif.  Lihat video ini....
                                    
  4. Arched Back Pull-ups
    Senaman ini memberi pergerakan badan secara mendatar (horizontal) dan menegak (vertical) yang secara langsungnya merangkumi keseluruhan badan kita.
    senaman  arched back pull ups
  5. Tekan Tubi (Push-up)
    Tekan tubi merupakan senaman yang paling umum dan mudah untuk dipraktikkan kerana ianya melibatkan kawasan yang kecil dan tidak memerlukan peralatan. Kelebihan apabila seseorang itu melakukan tekan tubi, iaitu apabila dilakukan secara pantas ianya dapat meningkatkan kuasa otot badan manakala jika dilakukan secara perlahan, daya tahan otot dapat ditingkatkan.
    Tekan tubi


    Semoga perkongsian ini memberi manfaat, Selamat mencuba !!!













No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Share (^_^)

Cool Red Outer Glow Pointer